
The Sarmatian Review (ISSN 1059-

5872) is a triannual publication  of the Polish

Institute of  Houston. The journal deals with

Polish, Central, and Eastern European affairs,

and it explores  their implications for the United

States. It is indexed in the American

Bibliography of Slavic and East European

Studies, EBSCO,  and P.A.I.S. International

Database. Since September 1997, PDF files  are

available at the Central and Eastern European

Online Library (www.ceeol.com).

Subscription price is $21.00 per year for

individuals, $28.00 for institutions and

libraries ($28.00 for individuals,  $35.00 for

libraries overseas, air mail). The views expressed

by authors of articles do not necessarily represent

those of the Editors or of the Polish Institute of

Houston. Articles are subject to editing.

Unsolicited manuscripts and other materials are

not returned unless accompanied by a self-

addressed and stamped envelope.  Please submit

your contribution electronically and, if

requested, send a printout by air mail.

Submissions and Letters to the Editor can be e-

mailed  to <sarmatia@rice.edu>,  with the

accompanying  mailing return address.  Other

letters and subscription queries should be

emailed to <sarmatianreview@yahoo.com>.

Subscription checks should be mailed to

The Sarmatian Review,  P. O. Box

79119, Houston, Texas 77279–9119.
The Sarmatian Review retains the copyright for

all materials included in print and online issues.

Copies for personal or educational use are

permitted by section 107 and 108 of the U.S.

Copyright Law. Permission to redistribute,

republish, or use SR materials in advertising or

promotion must be submitted in writing to the

Editor.

Editor: Ewa Thompson (Rice University).

Associate Editors: Tamara Trojanowska

(University of Toronto), Bogdan Czaykowski,

1932–2007 (University of British Columbia).

Editorial Advisory Committee: George Gasyna

(University of Illinois-Urbana),  Janusz A.

Ihnatowicz (University of Saint Thomas-

Houston), Bozena Karwowska (University of

British Columbia), Joseph A.Kotarba

(University of Houston), Alex Kurczaba

(University of Illinois-Chicago), Marcus D.

Leuchter, 1909–2008 (Holocaust Museum

Houston),Witold J. Lukaszewski (Sam Houston

State University), Theresa Kurk McGinley (

Lone Star College-North Harris), Michael J.

Mikos (University of Wisconsin-Milwaukee),

Jan Rybicki (Kraków Pedagogical University),

Dariusz Skórczewski (Catholic University of

Lublin),   Piotr Wilczek (University of Warsaw).

Copy Editor: Cyndy Brown

Web Pages: Lisa Spiro (Rice University), Kern

Vijayvargiya (Rice University).

Web Address: http://www.ruf.rice.edu/~sarmatia.

In this issue:

Sarmatian Review Data . . . . . . .   1517
Marek Jan Chodakiewicz, The Triumph

of Provocation (review). . . . . . . . 1519
Katarzyna Dziwirek,  The Polish

Language in Canada (review) . .1523

1516  THE SARMATIAN REVIEW          September 2010
Patricia A. Gajda, Silent Intelligentsia

(review)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1525
Theresa Kurk McGinley, No Place to

Call Home (review) . . . . . . . . . 1526
Agnieszka Gutthy, They Said ‘No’ to

the Political Police (review)  . . 1528
BOOKS  . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1529
Krzysztof Kamil Baczyƒski,“Fiancée,”
trans. Rafał Bilski . . . . . . . . . . . 1531
Adam Mickiewicz, Book Five of Pan

Tadeusz, trans. Ch. Zakrzewski .1532

From the Editor

The  appearance of the neocons
at the center of American

political life in the 1990s has had
worldwide repercussions. One of
them is the confusion of designating
who is and is not a conservative.
The neocons are all-out for the free
market and privatization: in that
regard, they stand to the right of
socialists and statist communists. It
is largely the neocons that advised
the post-Soviet countries on how to
exit communist economy and create
a “free” one. But in the area of
values they are more than liberal:
“anything goes” as long as it does not
interfere with economic activity or
does not touch upon shibboleths that
currently pass for society’s values.
  The repercussion in Poland has
been confusion in labeling the
political parties. Platforma

Obywatelska is a party that in many
ways resembles American neocons.
It won the 4 July 2010 presidential
election and is labeled “center-
right” by commentators
sympathetic to it. It stands for free
market and privatization (although
in practice it is often the former
nomenklatura that grabs the cash
squeezed out of former state
enterprises).  In the area of values
PO is as flexible as the neocons.
  The opposition party, Prawo i

SprawiedliwoÊç is more inclined
toward the welfare state. Like
Barack Obama, its leader Jarosław
Kaczyƒski has repeatedly defended
universal and free health care.  PiS’s

attitude to social welfare borders on
socialism. In the area of values,
however, PiS resembles the German
CDU in that it is openly Christian
and defensive of Polish national
interests. Jarosław Kaczyƒski is no
more xenophobic than Angela
Merkel or Nicholas Sarkozy.  He
captured nearly half of the Polish vote
in July 2010. Whence comes his
negative image in the West?
  Part of the answer lies with the
media. Gazeta Wyborcza, the daily
with the second-largest circulation,
generally follows in the footsteps of
the American neocon establishment
and it supports PO. Rzeczpospolita,

the most-cited daily in Poland, is
sympathetic to PiS and it can be
compared to the conservative
German papers. The political life of
Poland is circumscribed by these two
dailies: they offer strikingly different
interpretations of reality. An example
is the attitude toward the vetting of
those individuals in economic and
academic life whose activities in
communist times might have made
them easy targets for blackmail. The
PiS government tried to institute the
vetting of nomenklatura when it
was in power, but PO opposed it,
and in that it was vigorously
seconded by GW. As a result, the
vetting never took place.
 So why is PiS called xenophobic
and far-right in American and
British media? Because these media
use virtually exclusively their
contacts and stringers in the circles
of Gazeta Wyborcza, but never
Rzeczpospolita. Before the
presidential elections Adam Easton,
BBC’s Polish correspondent, wrote
a highly ideologized article about
Polish politics. He quoted GW, and
balanced it off with a quote from a
journalist named Jacek Îakowski.
What’s wrong with quoting two
sources? Easton failed to mention that
Îakowski is GW’s leading
columnist.  ◊


