
January 2013                SARMATIAN REVIEW              1713

Sarmatian Review Data

Sobering data on fake Internet and journal book reviews

Number of self-published books in the United States in 2006 and 2011, respectively: 51,237 and over 300,000.

Price of a glowing Web review (as ordered from a review-producing company): from $5 to $15.

Price of a negative book review: unmentioned.

Number of reviews one paid reviewer writes per week: 70.

Price charged to author/publisher by a journal specializing in reviews to publish a review: $425.

Estimated number of fake Internet reviews (i.e., reviews commissioned for money or in order to promote or

demote a product): one-third of all reviews (estimate given by Bing Liu, a data-mining expert at the University

of Illinois-Chicago).

Source: David Streitfeld, “The Best Book Reviews Money Can Buy,” New York Times (Business), 25 August 2012.

Traveling by plane in Russia

Ranking of Russia among the most dangerous countries for traveling by plane: 1 (second place is occupied by

the Democratic Republic of Congo).

Number of people that died in plane crashes in Russia in 2011: 140.

Source: Denis Petrov, “Twenty Years After the Fall,” Chronicles: Magazine of American Culture, October 2012, 41.

Military draftee problems in Russia

Shortfall in last year’s (October 1, 2011-December 31, 2011) fall military draft: 30 percent.

The official target for the 2012 fall draft: 140,140 or around 15,000 lower than the spring draft (155,570).

Official Russian estimate of the number of persons serving in the Russian military: one million.

The real number: around 700,000.

Percentage of young Russians medically unfit for military service, according to Olga Kovtun, member of the

Union of Pediatricians: 60 percent.

Percentage of teenage boys and girls that have reproductive illnesses: 46 percent and 65 percent, respectively.

Source: Russian Defense Minister Anatolii Serdyukov, in an interview with Itogi on 15 October 2012, as reported by

Roger McDermott, “Serdyukov Confirms Long-Term Dependence on Dwindling Military Conscription,”

Eurasia Daily Monitor, vol. 9, no.193 (23 October 2012).

Left-leaning media troubles in Poland

Left-leaning periodicals that have recently been declared in danger of closing or have already closed: Przekrój (a

general entertainment social weekly founded  in 1945); Filmowy Magazyn do czytania; and Happy (two off-

springs of Agora, the parent company of Gazeta Wyborcza). Additionally, regional supplements to Gazeta Wyborcza

have been cut.

Reasons for shrinkage: in the current year Agora’s income fell by 11 percent in comparison to the previous year,

while Przekrój readership fell to about 20,000, a figure that does not cover publishing  expenses.

Source: <wpolityce>, 7–9 October 2012 (accessed 9 October 2012).

Postcommunism in Belarus

Population of Belarus in 1999 and 2009 (according to two censuses): 10,045 million and 9, 489 million (a drop

of 5,5 percent).

Source: Henryk Borko, “Czy Białorusi grozi kryzys demograficzny?” <Diarium.pl>, 12 September 2011

(accessed 29 October 2012).

Marriages and divorces in the second half of 2012 in Belarus: 835 divorces for every 1,000 marriages.

Number of abortions between 1990–2010: 2.7 million.

Source: Catholic Press Service in Belarus, as reported by <kresy24.pl>  and <http://rebelya.pl/post/2792>,

accessed 30 October 2012.

Current estimated rate of population decline in Belarus: -0.362 percent per year.

Source: CIA 2012 World Factbook  (https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bo.html),

accessed 30 October 2012.

Profession in which there are job openings worldwide

Estimated number of commercial aircraft pilots needed in the forthcoming 20 years worldwide: 450,000.

Source: Boeing Company estimate, as reported in NBC Morning News,14 July 2012.



1714    SARMATIAN REVIEW               January 2013
New allegations about Smolensk funerals

Contents of a written offer made by the Polish Association of Funeral Directors to the Office of Prime Minister

of Poland Donald Tusk after the Smolensk plane crash on 10 April 2012, when all 96 persons on board (includ-

ing President Lech Kaczyƒski and his wife Maria Kaczyƒska) perished: the Association offered their services

free of charge (coffins and funeral arrangements), in view of so great a tragedy befalling Poland.

Follow-up to that offer: no answer was received from the Donald Tusk Office.

What the Tusk government did instead: through its organ, Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych (Inspectorate for

Support of the Military Forces), it ordered coffins from a small and unaffiliated funeral home owned by one

Piotr Godlewski. Godlewski’s activities in Soviet-occupied Poland (i.e., before 1989) allegedly included being

an informer for the secret police. His firm did not have 100 coffins in stock, so they had to be ordered from a

manufacturer in Italy.

Further disposition of coffins and funeral expenses: Italians sold the coffins without making a profit, and they

delivered them gratis. The low price offer included the arrangement of bodies in coffins and sealing the coffins.

What happened next: the Polish state treasury paid nearly 300,000 zloties for the coffins to little-known sub-

jects; separate bills by undisclosed firms requesting payment for transportation of bodies from the airport and

for placing the bodies in coffins were also issued and paid. Yet it was Polish soldiers and not  Italians that placed

the bodies (or rather, the metal containers sent from Russia, allegedly containing the bodies) in coffins—thus

fees were charged for work that was never perfomed.

How this scheme was discovered and when: on 10 October 2010, by an investigative reporter from TVN24.

Answer of government spokesperson Paweł GraÊ when confronted with questions from journalists: “One had to

decide quickly.”

Journalist Stanisław Janecki’s comment on Twitter: “The funerals arranged by a funeral home owned by a

former spy for the secret police—[this] is an act of vengeance of the civil secret services on the military secret

services. Now the latter will try to repay the former.”

Source:  Antoni Trzmiel, “Kto zarabiał na pogrzebach smoleƒskich?” Rzeczpospolita, 10 October 2012;  and

<http://www.tvn24.pl/kto-zarobil-na-pogrzebach-smolenskich,281654,s.html>.

Research projects in humanities that recently won financial support from the Ministry of Higher Education

The biggest and smallest grants the Polish Ministry of Higher Education disbursed in support of Polish humani-

ties as part of the National Program for Humanities Development in 2012: Studia Semiotyczne (Semiotic Stud-

ies) in English translation, 350,000 zloties; Web publication of the Polish Ethnography in English, 166,667

zloties; Web edition of the serial Zapiski Historyczne. PoÊwi∏cone historii Pomorza i Krajów Bałtyckich (Histori-

cal notes on the history of Pomerania and the Baltic countries), vol. 75 (2010) and vol. 76 (2011), 154,660 zloties.

The three smallest grants went to the Jerzy Grotowski Institute for publication of “selected articles” from a

theatrical magazine Didaskalia (8,400 zloties); to provide an English translation of the issue of Pami∏tnik

Literacki (a literary journal) dedicated to Czesław Miłosz (20,240 zloties); and for the English translation of

one issue of Kwartalnik Filmowy (Film Review), to be placed on <ceeol.com> (26,860 zloties).

Total number of grants: 17, totaling one million zloties.

Source: Polish government portal <http://www.nauka.gov.pl/.../20111027_MPRH_modul_3>,

accessed 14 October 2012.

Editor’s comment:  In Soviet-occupied Poland topics such as semiotics and ethnography were strongly supported by the

authorities—folk art and formalistic studies diverted attention from Polish history and Polish historical culture. In 2012,

the Polish Ministry of Higher Education seems to be  continuing  this policy.

Protests against alleged discrimination of Catholic television in Poland
Number of people who signed their names on a petition  (dispatched to the agency of the Polish government that
distributes permits to broadcast within a certain width) protesting discrimination of Catholic TV channel �“Trwam�”:
2,382,204 as of 14 October 2012.
The protesters�’ allegation: �“Trwam�” was unjustly refused a place on the multiplex that is allowed to broadcast
throughout Poland; without public debate the authorities passed a bill through the lower house of the Sejm
(controlled by the government party) that increases many times the fee for the new stations that want to broad-
cast. Those stations that have already received a place on the multiplex are exempted from the new fees, which
are sometimes 40 times higher than the old fees.
Source: Portal <wpolityce.pl>, 14 October 2012; Portal of Polish Catholic Information Agency (ekai.pl), 1 August 2012.


